mandag den 23. februar 2015

Kanin-hue og kostume

Min veninde sendte mig, for et godt stykke tid siden, et billed af den sødeste lille kanin-hue, og spurgte om det ikke var noget for Mathilda. Jeg faldt pladask for den. Den var lige tilpas nuttet og enkel som den skulle være. Med en lille detalje af sløjfer omkring ørene.

Med ét var et fastelavnskostume allerede skabt inde i hovedet og jeg kunne knap vente med at komme igang.

Den var utrolig nem at hurtig at strikke. Det tog mig en fredag aften, mens fredagsfilmen kørte i fjernsynet, og afslutning tidlig lørdag morgen, hvor Mathilda valgte at vi (læs: hende og jeg) skulle stå op kl 5. Lige en times tid tidligere end hun plejer. Hvilket så også resulterede i, at hun allerede faldt i søvn kl 7:15 igen. Altså jeg er ikke typen, der bare kan gå i seng igen og sove. Især ikke når jeg allerede har været oppe i noget tid. Så hvad andet end at fatte strikkepindende, brugge en kop god kaffe, og nyde stilheden og ildens knitren i pejsen. Oh jo, hvis der skal nydes, så skal der nydes.

Så de sidste par omgange på ørene blev strikket, snorene hæklet og enderne hæftet.

Jeg er overordentlig tilfreds med resultatet. Jeg valgte en lidt tyndere garn, Baby merino uld, end i opskriften, så huen blev knap så tæt som i den oprindelige opskrift, men det syntes jeg bestemt ikke gør noget.

Huen forfra

Huen bagfra, hvor man kan se ind- og udtagninger


Og lidt modelbilleder selvfølgelig.





Opskriften er lavet af Grumperina, og du kan se huen og købe opskriften på den her, via Ravelry.

Kostumet blev til på nok den nemmeste måde, uden brug af symaskine, eller nål og tråd.

Hvid body og gamasher købt i H&M (de havde 2 for 3 af deres baby basis), lyserød filt, stoflim og en pompon i garn. Pomponen er lavet af hvid akrylgarn fra Panduro.



 Tegn en oval på filten, og mål størrelsen på ovalen i forhold til bodyen. Den skal helst fylde det meste af kroppen. Klip ovalen ud, og lim filten fast på bodyen. Det er en god ide, at lægge noget ind i bodyen, når filten limes fast, så limen ikke går igennem forsiden af bodyen, og limer sig fast på bagsiden. Så er det en smule svært at få den over hovedet på barnet ;)

Tilslut syes pomponen på numsen af bodyen. Når barnet så har kostumet på, skal bodyen så lukkes uden på gamasherne, så hele den lyserøde mave og pomponen kan ses. På den måde kan gamasherne også genbruges.



Og selvfølgelig lige et par modelbilleder, hvor Ninja Turtle vogter over den lille kanin




Ingen kommentarer:

Send en kommentar